میوه های استوایی جذاب
نوشته شده توسط : علیج

وقتی صحبت از میوه های استوایی می‌شود، به‌جز موز و نارگیل یاد چه چیزی می‌افتید؟ تنوع میوه های استوایی آن‌قدر زیاد است که احتمالا همه ما با آن‌ها آشنایی نداریم. در سال‌های اخیر، از طریق رسانه‌ها و واردات بسیار محدود، تعدادی از میوه های استوایی متنوع به بازار ایرانی هم، ارائه و شناخته شده‌اند.

جَک فروت

یکی دیگر از میوه های استوایی و خاص باز هم متعلق به نواحی جنوب شرق آسیاست و جک فروت نامیده می شود. جالب است بدانید که جک فروت بزرگ ترین میوه درختی در جهان است و وزن این میوه گاهی به ۳۶ کیلوگرم هم می رسد! پوسته بیرونی این میوه زبر و عاج دار و داخلش بافت نرم و شیرینی دارد که طعمش بین موز و سیب است. جک فروت را هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف می کنند و هنگامی که پخته می شود طعم مواد دیگر را به خود می گیرد و بافتی شبیه به گوشت پیدا می کند. به همین دلیل در سال های اخیر گیاهخواران به شدت طرفدار این میوه شده و آن را جایگزین گوشت در غذاها کرده اند. جک فروت منبعی غنی از پروتئین، پتاسیم و ویتامین B و ویتامین C است و میوه ای بسیار مقوی به حساب می آید.

 

انگور برزیلی

انگور برزیلی، یک نوع انگور عجیب است که میوه های آن روی تنه درخت رشد می کنند. درخت این میوه به راحتی خودش رابا محیط تطبیق میدهد و تقریبا در هر شرایطی قابل پرورش دادن است.

 

میوه ستاره‌ای

میوه ستاره‌ای یا کارامبولا از میوه های استوایی با پوستی براق و زرد مایل به طلایی است. این میوه به اعضای خانواده مرکبات شباهت دارد. طعم میوه ستاره‌ای ترش و شیرین و حاوی ویتامین C است. برای اینکه این میوه زیبا را نوش جان کنید باید آن را بشورید، برش دهید و از طعمش لذت ببرید. برای خوردن میوه ستاره‌ای نیازی به پوست گرفتن یا خارج‌ کردن دانه‌های آن نیست و در تزئین غذا یا به عنوان عضوی از یک سالاد خوشمزه می‌توان از آن استفاده کرد. اگر دچار بیماری های کلیوی هستید، نباید میوه ستاره‌ای مصرف کنید؛ چون وجود اسید اُگزالیک در آن باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود. خاستگاه این ستاره خوشمزه، جنوب شرقی آسیاست.

 

میوه نارگیل :

اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نارگیل در سطح جهان ، کشورهای تایلند ، اندونزی و ویتنام هستند که بخش بسیار مهم و عمده‌ای از مرغوب‌ترین انواع نارگیل را تولید و اقدام به صادرات آن به کشورهای مختلف جهان می‌نمایند که از جمله آن کشورها می‌توان به کشور ما هم اشاره کرد که بخشی از واردات نارگیل را از طریق این کشورها تأمین می‌نماید.

این میوه‌ی استوایی و خوشمزه هم خودش و هم آب آن، دارای خواصی چون ضد پیری، افزایش ایمنی بدن، مفید برای قلب و مجاری ادراری، تقویت کننده‌ی دستگاه گوارش و.. است. همان‌طور که می‌دانید برای مو روغن نارگیل فوق‌العاده است.روغن نارگیل نیز در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نارگیل را در تره‌بار و هم خرید اینترنتی تهیه کرد و میل نمود.

 

میوه اژدها یا دراگون فروت

دراگون فروت که در ایران به نام میوه اژدها هم شناخته می شود یکی دیگر از میوه های استوایی عجیب و غریب است که در مناطق استوایی و گرمسیری رشد می کند. این میوه ظاهری بسیار خوشرنگ و زیبا دارد و داخلش بافتی سفید با دانه های ریز و سیاه دارد و شبیه به میوه کیوی است. دانه های ریز این میوه هم خوردنی هستند و گوشت میوه ترکیب طعم های گلابی، هندوانه و کیوی است! دراگون فروت بومی کشورهای جنوب شرق آسیا، مکزیک و آمریکای لاتین است و سرشار از ویتامین های C، کلسیم، ویتامین B است و کالری بسیار پایینی دارد.

پشن فروت

زادگاه اصلی این میوه آمریکای جنوبی و هند و نیوزلند است. این میوه دارای دانه‌های ریز مانند انجیر، اما از انجیر شیرین‌تر است و در تهیه بستنی و شیرینی از آن استفاده می‌شود.

زادگاه اصلی این میوه آمریکای جنوبی و هند و نیوزلند است. این میوه دارای دانه‌های ریز مانند انجیر است، اما از انجیر شیرین‌تر است و در تهیه بستنی و شیرینی از آن استفاده می‌شود. میوه تقریبا گرد و بیضی شکل می‌باشد، پوست آن چرم مانند، که نرم و مومی شکل بوده و آرایش رنگ آن از ارغوانی تیره کمرنگ با خالهای سفید ریز تازرد روشن یا رنگ کدو حلوایی می‌باشد.

درون میوه یک حفره وجود دارد که کم و بیش بایک ماده معطر دو جداره پر شده است، کیسه‌های غشایی پرتقالی رنگ، عصاره گوشتی که‌ محتوی بذر‌های حفره دار – سخت، کوچک، قهوه‌ای تیره یا سیاه می باشد. گونه زرد رنگ آن معمولا بزرگتر از ارغوانی می‌باشد و عطرو بوی آن شبیه گواوا و شیرینی زیادی دارد،

اما گوشت گونه ارغوانی دارای اسید کم، مزه و عطر بهتر می‌باشد و بخش عمده میوه را عصاره تشکیل می‌دهد. پشن فروت یا همان میوه گل ساعتی باعث کاهش رشد سلول های سرطانی می‌شود، ضد اضطراب و آرام بخش است، در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد، برای بیماری‌های قلبی مفید می‌باشد

همچنین یک منبع غنی از ویتامین A و C است. میوه گل ساعتی فواید زیادی دارد و برای سلامتی بسیار مفید می‌باشد.

 

کیوکاملون

تا به حال شاید میوه های ترکیبی مختلفی امتحان کرده باشید اما مطمئنا هیچ کدام به اندازه کیوکاملون عجیب و خاص نیست. کیوکاملون یکی از عجیب ترین میوه های استوایی دنیاست و از پیوند خیار و هندوانه به وجود آمده است! نتیجه این پیوند یک هندوانه کوچک و مینیاتوری است که طعمی شبیه به خیار دارد! کیوکاملون بومی کشور مکزیک و نواحی آمریکای مرکزی است. مکزیکی ها این میوه را به خاطر ظاهر بامزه اش هندوانه موشی یا خیار ترش مکزیکی هم می نامند.

 

گواو (Guava)

گواو میوه‌ای آبدار، شیرین و اسیدی است. طعم آن تلفیقی است از گلابی و توت فرنگی. پوست این میوه به رنگ‌های سفید، زرد، صورتی و قرمز دیده می‌شود و امکان دارد که حاوی هسته‌هایی بی‌رنگ باشد. این میوه لزوما هسته ندارد. میوه گواو به شکل گلابی، بیضی یا گِرد می‌روید و حدود ۱۰ سانتی‌متر است. از مواد مغذی موجود در این میوه استوایی می‌توان به ویتامین C، ویتامین A، فیبر، پتاسیم و فسفر اشاره کرد. می‌توانید از گواو مربا درست کنید یا آن را در انواع دسر و آب‌میوه به کار ببرید.

 

منبع 1

منبع 2





:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: